Colourful South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu Colourful South Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu

Colourful South Africa

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn 22e levensjaar is gelukkig goed begonnen met veel drankjes, kaartjes, verrassingen en ontzettend veel lieve berichtjes van vrienden en familie. Iedereen nog bedankt daarvoor en top dat er toch zo veel nog aan me gedacht werd, het maakte het extra feestelijk!

Alweer 2 weken geleden sinds mijn vorige verhaal maar er is weer een hoop gebeurd. Ten eerste wonen we nu ruim 2 weken in ons ‘nieuwe’ huis en we hadden het niet beter kunnen treffen. Ontzettend gezellige mensen over de hele wereld vandaan die altijd wel in zijn voor een drankje, een spelletje, een film en onze wekelijkse braai + stap avonden in het weekend!

De vrijdag na mijn verjaardag was het een public holiday, de hele stad was dus vrij en er was genoeg te doen die dag. Wij hadden tickets gekocht voor het We Are One colour festival in Kaapstad. Toen we echter die ochtend op stonden, na vele uren eindelijk onze schoolopdrachten hadden ingeleverd (Jup, blijft last minute werk), stond de zon hoog aan de hemel en hadden we geen zin om met zo’n prachtig weer een festival terrein op te gaan. We zijn daarom ’s middags dus eerst met een paar huisgenoten naar Camps Bay geweest om lekker op het strand van de zon te genieten en zijn toen aan het eind van de middag naar het festival gegaan. Wat een feestje was dat!! Geweldige sfeer, iedereen zat onder de kleuren poeder, stof en drank en danste of zijn/haar leven er af hing. De avond vloog voorbij en voordat we het wisten werden we het terrein afgeveegd. De volgende dag stond vooral in het teken van uitbrak dag en zijn we dus alle tentjes met de beste coffee (en carrot cake) afgeweest om weer boven water te komen. We zijn door Bo-Kaap gewandeld wat de meest kleurrijke wijk is van Kaapstad en alle huisjes in verschillende kleuren geverfd zijn. ’s Avonds hadden we een braai met het hele huis en ondanks onze vermoeidheid zijn we uiteindelijk met z’n allen nog de stad in gegaan en kwamen we om 3 uur uitgeteld thuis! Echter bleek het feest nog niet afgelopen te zijn want onze Oostenrijkse huisgenoot kwam op het idee om de party in het studentenhuis tegenover de straat te crashen. In verband met veiligheid heeft alleen elk huis 3 poorten voordat je binnen bent en doen ze ook niet aan een deurbel in Zuid Afrika. Met als gevolg dat het Electricity Fence gecheckt werd en Manon daarna fijn mocht inbreken in het huis (met een jurkje aan!) om daar te kunnen afterparty’en. Mijn inbraak skills kwamen goed van pas en binnen 5 minuten stonden we binnen, na een biertje en snacks kwam ik tot mijn grote vreugde er achter dat er een Zuid Afrikaanse versie van 30 seconds bestond!! Daarna dus tot in de vroege uurtjes 30 seconds gespeeld met de overburen, en ja I won.

De dag daarop was dus echt een rustdag en iedereen in huis moest bijkomen van het weekend. Aan het eind van de middag zijn we met Chris naar een Hillsong Church geweest. Deze kerk is niet te vergelijken met de kerk die wij in Nederland kennen en nog minder met de mis zelf. Het was een heel interactieve en persoonlijke mis waarbij veel gezongen en over het dagelijkse leven gesproken werd. Hoewel we het niet helemaal eens waren met de preek was het wel een heel bijzondere gebeurtenis om daarbij aanwezig te zijn!

Verder ben ik vanuit mijn stage betrokken met een project in een Township in Hout Bay, een stadje op 20 minuten van Kaapstad. Het project heet Jump! en het houdt in dat we een jump willen maken naar de toekomst van vrouwen in die Townships. Met een groepje bestaande uit 8 vrouwen hebben we besproken over de positie waarin ze nu staan, waar ze trots op zijn en wat ze nog zouden willen bereiken en wat hun dromen zijn. De eerste meeting was vorige week en toen hebben we voornamelijk over het ‘hier en nu’ gesproken. Over 3 weken komen we weer samen en dan gaan we het over concrete ambities hebben en hoe we dat met zogenaamde ‘babysteps’ kunnen realiseren. Zoals jullie snappen zijn deze ambities en dromen een ontzettend ver-van-ons-bed show en gaat het voornamelijk om het halen van een rijbewijs, een basis opleiding volgen etc. Maar om het effect te zien en de wilskracht en moed die er achter zit is een echte eye-opener! Ontzettend gaaf om het mee te maken en ik ben heel benieuwd hoe het de komende paar weken verder zal gaan.

In dit Township is ook een naschoolse opvang voor kinderen van de leeftijd 3 t/m 12 genaamd iKhaya waar heel veel vrijwilligerswerk gedaan wordt door voornamelijk Duitse en Nederlandse studenten. Deze school is een ontzettend groot succes en daarom willen ze het graag uitbreiden met een parent center zodat ook de ouders van deze kinderen benaderd kunnen worden om met kleine stapjes steeds beter in het leven te komen staan (waar ons Jump project dus perfect in past).

Afgelopen vrijdagavond was daar een veiling voor, voornamelijk als eind project van 3 studenten, en het was ontzettend gaaf om bij te wonen en om te zien dat er met een relatief kleine groep ontzettend veel geld opgehaald is om dit parent center te kunnen realiseren!

Afgelopen weekend was het ook Kday. Het festival waar Coralie en ik al weken naar uitkeken en dat is totaal niet overbodig geweest. Wat een perfecte dag was dat! We hadden super weer, het was ontzettend druk (zo’n 18.000 man) en ongelofelijk gave bands. Het leuke aan Zuid Afrikaanse festivals is dat zelfs festivals op een heel relaxte manier gaan waardoor er maar 1 main stage was en iedereen voor het podium op kleedjes op de grond zat met een uitgebreide picknick mand. De combinatie van de sfeer, de muziek, het weer en een halve liter cider voor €1,20 maakte het een perfect dag voor ons. Ook hebben we kennis gemaakt met een heel gezellige Zuid Afrikaanse vriendengroep die voor ons zaten/stonden dus we hebben ons top vermaakt die dag!

Zondag weer een heerlijke rustdag en lekker de middag met koffie en het strand doorgebracht. ’s Avonds ben ik met Jenni, een Duits huisgenootje, naar Caprice geweest wat dé Fancy uitgaansplek is op de zondagavond voor Jong Kaapstad. Weer een goed en gezellig avondje gehad met als gevolg dat de volgende dag dus weer overleefd moest worden met flinke bakken koffie op het werk door te weinig slaap!

Zoals jullie merken vervelen we ons hier dus nog steeds niet en ondanks het weer steeds minder wordt (hoewel het komend weekend weer richting de 30 graden gaat) we het ontzettend naar ons zin hebben in Kaapstad!

Dikke kus weer voor jullie allemaal!

• 02 April 2014 - 18:02

Eveline:

Aa super verhaal weer Mona!
    Geniet ervan en kusjes terug vanuit de nog altijd saaie UB van Tilburg!

• 03 April 2014 - 08:16

Papa En Mama:

Hey Manonneke, weer een heel mooi verhaal en natuurlijk gaan we dit weer uitprinten voor opa en oma zodat die ook kunnen genieten. Enjoy al the the good things upthere. En we kijken alweer uit naar het volgende verhaal. Dikke Kus Papa en Mama

• 03 April 2014 - 18:35

Frans:

Nice story Manon jammer dat je tussen de partys door nog moet werken erg sneu voor je.....groetjes frans

• 18 April 2014 - 07:18

Mathieu Raemaekers:

Hoi Manon,

afgelopen week je vader gesproken en dus heeft hij mij geattendeerd op deze site.
    Mooie verhalen en gelukkig voor jou ook veel plezier( drank, party's ,zee
    strand en wat nog meer )
    Nog veel plezier en studiegenot gewenst