Calm down it's Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu Calm down it's Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu

Calm down it's Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid Afrika

Het land waar een volle tank nog €30,- kost, er meer witte auto’s zijn dan mensen, het woord efficiëntie niet in het woordenboek staat en iets simpels, zoals de weg, vragen aan een random persoon nog langer duurt dan een Nederlands betoog in 6VWO.

Als we mogen uitgaan van de 5 stages die een mens door maakt wanneer hij zich in een nieuwe cultuur bevindt, mag ik wel stellen dat we ons momenteel in het ‘alles vergelijken met hoe het thuis is’ - stadium. Hoewel we natuurlijk wisten dat het hier heel anders aan toe zou gaan dan in West-Europa kost het wel even tijd om in deze flow te komen, maar dat gaat uiteraard vanzelf goed komen. De verschillen in de culturen worden steeds maar weer duidelijk en de naslepen van de apartheid blijven helaas regelmatig zichtbaar. Ons hoogtepunt, of eigenlijk meer dieptepunt, dat wij tot dusver mee hebben gemaakt was een kerel die in hetzelfde deel van ons hostel verbleef. Bij aankomst kregen we al een nieuwsgierige blik toegeworpen en na een tijdje begon die toch maar met ons te praten. Rechts rijden, de prijzen in europa en het tijdsverschil op de wereld waren al een grote shock voor hem, China, Australië en Europa was voor hem ook één pot nat en in Europa werd verder ook gewoon door iedereen ‘European’ gesproken. Het meest schokkende was nog dat hij vast stelde dat wij hier naar toe kwamen ‘to kill people’ want dat is wat hij heeft gezien in de films. Toen ik voor de grap zei dat ik inderdaad 5 ‘guns’ in mijn koffer had zitten lachte die wat onwennig mee en toen ik zei dat we hem met rust lieten die nacht keek die vrij opgelucht. Ongelofelijk dat door gebrek aan educatie dit dus nog steeds voorkomt..

Maar naast alle mindere en shockerende gebeurtenissen zijn er ontelbare redenen waarom we ook alweer voor Zuid – Afrika hebben gekozen. Het weer is en blijft prachtig, de omgeving is super, Kaapstad kent veel leuke wijken en niet onbelangrijk ook een groot aantal prachtige stranden zodat we ook op zijn tijd een beetje aan ons kleurtje kunnen werken. Verder heb je hier ontelbare leuke, gezellige eettentjes waar je echt heerlijk kan eten voor relatief weinig geld. Vandaar dus dat de aantal keren dat we zelf gekookt hebben op één hand geteld kan worden.

De zondag is een populaire dag om volop van het leven te genieten. Rond een uurtje of 12 richting de Mzoli’s, wat een groot feest en eet/braai festijn is in de townships. Je kan zelf je vlees uitkiezen wat dan voor je bereid wordt terwijl je wachtend met een biertje in de hand geniet van de Afrikaanse remixes zodat je op ALLE soorten muziek kan dansen (Ja, zelfs op all of me van John Legend). Dit is de eerste gebeurtenis waar wij zwart, wit en coloured mensen echt gemixt zagen en iedereen lol had met elkaar.

Aan het eind van de middag zijn we nu al twee zondagen op een rij naar Kirstenbosch geweest, dit zijn de botanical gardens van Kaapstad. Elke zondag in de zomer wordt hier een buitenlucht concert gehouden met optredens van Zuid-Afrikaanse bands, iedereen neemt dan zijn picknickkleed, hapjes en wijn mee om met zonsondergang te genieten van de muziek en de geweldige sfeer die daar hangt!

Doordeweeks druk met de stage. Tot nu toe is de samenwerking tussen mijn stage mentor en mij echt super, krijg veel vrijheid en verantwoordelijkheden om mijn taken te vervullen. De inhoud is ontzettend divers, ik mag overal mee snuffelen om een goed overzicht te krijgen en tot nu toe dus alleen maar als positief ervaren. Volgende week begint het grote project waar ik ook een coördinerende rol in heb dus dan begint het echte werk!

Zoals jullie merken komen we onze tijd hier goed door, zowel de avonden als onze weekenden zijn goed vol gepland en zijn we blij dat we hier nog 5 maanden zijn want er is nog zo veel te doen en te beleven! Het uitgaansleven hebben we het eerste weekend flink geproefd en is goed te doen hier, al hebben we nog lang niet de helft gezien. Verder denkt iedereen dat ik hier getrouwd/verloofd ben omdat ik aan beide ringvingers ringen draag, ideaal dus bij ongewenst bezoek.

Ook omdat ik helaas Paaspop moet missen dit jaar hebben we wat vervangend gevonden. Zaterdag 29 maart is het Kday, een festival van het ‘hipste’ radiostation van ZA, en natuurlijk hebben wij daar kaarten voor gefixt!! Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Voor de mensen die het zich afvragen hoe het me afgaat met het autorijden: TOP! Het links rijden valt 100% mee en ons autootje bevalt ook echt top. Helaas begon die wel piepende geluidjes te maken dus vandaar dat ik nu even (tijdelijk) een vervanging heb gekregen die helaas ook meteen 100 jaar ouder is dus hopelijk komt mijn eigen Brum snel weer terug!

Verder als ik enigszins vormen van heimwee zou krijgen hoef ik maar even rond te staren en waan ik me weer thuis. De straatnaam Ravensteyn en Alphen, een winkel genaamd Geffen en verder rijden er volop bussen naar Eindhoven en Delft.

We zijn trouwens ook afgelopen dinsdag verhuisd naar ons studentenhuis waar we 1 maand blijven (ja we houden van verhuizen). Helaas niet helemaal een top eerste indruk hier ivm de services die niet helemaal op orde waren, maar bijna alles is nu opgelost behalve de wifi. Dus sorry mensen moet de skype gesprekken helaas alweer nog even uitstellen! De organisatie vertelde ons dat dit ASAP verholpen zal worden, maar als dit de Zuid-Afrikaanse ASAP is zullen we nog wel een weekje moeten wachten ben ik bang..

Sorry voor het lange verhaal, het is weer een beetje uit de hand gelopen maar er valt ook zo veel te vertellen en zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte!

Dikke kus voor jullie!

• 14 Februari 2014 - 12:42

Daffy:

Weer een mooi verhaal meis weer met plezier gelezen xxx

• 14 Februari 2014 - 12:57

Sanne:

Wat een gaaf verhaal weer!! Geniet ervan!! Liefs

• 14 Februari 2014 - 13:04

Papa & Mama:

Ha Manonneke.
    Weer een super verslag, geniet er van!!

• 14 Februari 2014 - 13:40

Rien Verschuur:

Goh Manon, wat een verhaal.
    Hoe anders moet je nu in de wereld staan te midden van die
    andere gewoontes, tradities en culturele verschillen.
    Fijn voor je dat je lekker kunt genieten en dat je tevreden bent over je stage plek.
    Blijf lekker genieten van dit buitengewoon leventje dat je nu hebt,
    Gr. Rien Verschuur

• 14 Februari 2014 - 18:42

Sjaak:

lijkt wel backpacken,alleen moet er nu tussendoor wat gewerkt worden.

• 15 Februari 2014 - 19:07

Jacqueline:

Hoi Manon, prachtig allemaal ! Superfijn dat je zo aan t genieten bent meid !

• 16 Februari 2014 - 18:48

Opa En Oma:

hoi manon,we hebben alle 2 je verslagjes gelezen was heel mooi!