Een week vol nieuwe avonturen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Manon Gennip - WaarBenJij.nu Een week vol nieuwe avonturen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Manon Gennip - WaarBenJij.nu

Een week vol nieuwe avonturen

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

28 November 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Lieve mensen,

Oh wat gaat de tijd toch snel en ik schrik als ik naar het einde van mijn vorige verslag kijk, er is nog zo veel meer gebeurd dus zal jullie even snel op de hoogte brengen!

In Queenstown bleef het erg regenachtig en hebben we onze tijd maar doorgebracht met rondjes door het centrum lopen (erg leuke winkeltjes) en lekker met een warme kop thee op de bank films gekeken en konden we zo ons Engels een beetje verbeteren.

’s Avonds weer terug gegaan naar het centrum tijdens etenstijd om de wereldberoemde Ferg Burger te halen, Queenstown staat (blijkbaar) bekend om de lekkerste,grootste en beste burgers ter wereld. Ik moet toegeven ze waren goed gevuld en erg lekker!

Volgende ochtend hebben we de bus genomen vanuit Queenstown naar Wanaka, een klein stadje net boven Queenstown. We kwamen daar aan met prachtig weer, een zo goed als blauwe lucht en het zonnetje scheen heerlijk! Aangezien het zo’n lekker weer was en er een groot meer in Wanaka lag (Lake Wanaka) leek het ons leuk om eens actief bezig te zijn en lekker te gaan kayakken!
Zo gezegd, zo gedaan en even later lagen we dus met onze kayak op het meer, compleet met vlaggetje achterop en zwemvest aan. Helaas hadden we niet echt op het weer gelet en toen we in het meer lagen begon het hard te waaien dus wij moesten de harde golven trotseren met onze kayak. Na een klein uurtje hadden we het wel gehad en wilden we eruit gaan, helaas was dat makkelijker gezegd dan gedaan. Sascha deed de eerste poging en had als tactiek om meteen vanuit het water recht met de neus het land op te komen. Dat ging niet helemaal zoals we wilden en doordat het zo hard waaide klotste de golven in Sascha’s kayak. Het enige wat ik kon horen was een hoop gekrijs, gegil en ‘heeeeeeeeelp, ik zink’. Natuurlijk wilde ik er wel helpen maar ik was er niet meer toe in staat zo hard moest ik lachen. Uiteindelijk had ik een andere tactiek om er droog uit te komen, snel aanmeren en er meteen uitspringen op het droge. Echter ook dat ging niet vlekkeloos, net toen ik er uit wilde springen kwam er een grote golf waardoor mijn kayak flink wiebelde en PLONS daar lag ook ik te kijken. Het was een hilarisch gezicht, twee verzopen katjes en intussen was Sascha nog steeds bezig om haar kayak uit het water te krijgen terwijl die helemaal ondergelopen was. Zo aardig als de Nieuw Zeelanders normaal zijn, waren ze dat nu even niet en was iedereen ons alleen maar aan het uitlachen zonder ook maar een beetje mee te helpen. Uiteindelijk hebben we de beide kayaks op het land gekregen en met elkaar afgesproken dat we dit nooit meer gaan doen!

Nadat we weer opgedroogd waren en onze spullen hadden gedropt in ons hostel begonnen we aan onze wandeling naar Puzzling World. Dat is een soort museum met gezichtbedrog en allerlei illusies, het was leuk om dat allemaal te zien alleen snapten we er zelf niet zo veel van hoe dat allemaal kon.
Daarna lekker terug gelopen naar ons hostel en de rest van de avond daar gebleven om wat uit te rusten en onze spullen op orde te brengen.

De volgende ochtend hadden we de bus naar Franz Josef, daar aangekomen bleek ook dit weer een heel rustig dorpje te zijn wat voor 80% bestond uit hostels/motels en accommodaties. Aangezien daar ook niet veel te doen was, besloten we om onze eerste excursie te boeken; een hike door de Franz Josef Gletsjer. De ochtend daarop stonden we dus in onze mooie bergoutfit, compleet met nog lompere schoenen dan die we zelf hebben, heuptasje en een mooi felblauw regenpak. Eerst een wandeling door het regenwoud gemaakt die je daar ontzettend veel tegenkomt en daarna liepen we door een groot rotsachtig gebied. Overal stonden borden met Danger, pas op en verboden toegang, maar natuurlijk passeerden wij die en hebben we ons leven gewaagd om de mooie natuur te bekijken (wel met gids of course).

Eenmaal boven gekomen op de heuvel vroeg de gids ons om de pinnen onder onze schoenen te bevestigen, we vroegen ons af waarom dat nu al moest maar daar kregen we snel genoeg antwoord op. Aan de andere kant van de heuvel begon het ijs gedeelte al, het was een hele mooie tocht om te doen. We moesten steile stukken omhoog klimmen, door heel smalle spleten lopen en door een ijstunneltje klauteren. (Ook wat te zien op de foto’s). We voelden ons echte avonturiers en waren trots op onszelf dat we deze tocht hadden volbracht.
Na onze klimtocht door de gletsjers hadden we vrij toegang tot de Hot Spa Pools in Franz Josef. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt en hebben we meer dan 3 uur doorgebracht om lekker tot onszelf te komen en te relaxen.

Na Franz Josef zijn we door gereisd naar Hokitika, en ja het was net zo’n indrukkend plaatsje als het klinkt, niet dus. We zijn daar 1 nachtje gebleven en hebben een wandeling over het strand gemaakt, waar het heel winderig was dus ook zeer koud. Toen doorgelopen naar de bekende Fudge Factory, een oud vrouwtje die nog zelf fudge maakt. Fudge is een soort chocolade achtig iets maar dan heel zacht en het was echt heerlijk! De rest van onze tijd doorgebracht in de bibliotheek met free WI-FI en films kijken, omdat dus ook hier het weer niet zo geweldig is.

We zijn trouwens tegenwoordig met z’n drieën. In Wanaka wachtend op de bus hebben we een meisje ontmoet uit Duitsland, haar naam is Madeleine. De volgende dag kwamen we haar in Franz Josef opnieuw tegen tijdens onze Hike en sindsdien reist ze gezellig met ons mee!

Na hokitika zijn we aangekomen in Greymouth, hoewel we daar op zaterdag aankwamen was er niet veel te beleven. Overdag het centrum bekeken en daar lekker rondgeslenterd en wat geproefd van de kleine kerstsfeer die er hangt. Aan het eind van de middag zijn we met z’n drieën naar de bioscoop geweest, er draaide een documentaire over de aardbeving in Christchurch en omdat we daar onze eerste paar dagen hebben doorgebracht en het met eigen ogen hebben kunnen zien was het heel indrukwekkend. ’s Avonds ons eigen feestje gebouwd met wederom een film en een wijntje.

De volgende dag begon het avontuur. ’s Ochtends werden we luid gewekt door het brandalarm, half versuft keken we elkaar aan en besloten uiteindelijk toch maar met onze belangrijkste spullen naar buiten te lopen. In eerste instantie dachten we dat er weinig aan de hand was totdat we opeens luide sirenes hoorden en er twee brandweerwagens kwamen aangesjeesd. Toen schrokken we natuurlijk wel een beetje, maar als echte toeristen hebben we onze camera erbij gepakt en het voor eeuwig vast gelegd. Uiteindelijk bleek er gelukkig niks aan de hand te zijn en konden we weer terug in onze kamer.

Om 10 uur stond er iemand op ons te wachten van rent-a-car en daar stond ons eigendom voor één dag. We hadden een auto gehuurd en we mochten de hele dag rond rijden in onze mooie rode wagentje. We waren blij dat onze Duitse vriendin rij ervaring had in links rijden hier in Nieuw Zeeland (ze is hier 3 maanden au pair geweest), zodat zij mooi kon en durfde te rijden!
Eerst reden we naar Punakaiki, een klein dorpje dat bekend staat om zijn pancake rocks. De naam zegt het al; het zijn rotsen die lijken op opgestapelde pannenkoeken. Ook zijn er een hoop blowwholes waar het water zo tekeer gaat dat het uit allerlei gaten en holen omhoog komt, heel mooi om te zien en we hebben er een hoop foto’s van gemaakt nu hopen dat die ook gelukt zijn!

Daarna weer terug gelopen door het regenwoud en de auto weer in zodat we door konden rijden naar Westport.
Eenmaal in Westport reden we naar de ‘Seal Colonne’, oftewel zeehondjes kijken. Je moest goed kijken want ze waren bijna dezelfde kleur als de rotsen en ze waren zo lui als de pest waardoor ze dus amper bewogen. Het leek net zo’n zoekplaatje, maar hoe langer je keek hoe meer je er kon zien. Het was nu ook net de tijd dat de pups werden geboren dus we hebben ook een aantal mini zeehondjes gezien, heel schattig!

Daarna nog verder gewandeld, geluncht en genoten van het prachtige uitzicht.
Uiteindelijk weer terug gelopen en teruggereden om ditmaal te stoppen bij Charleston om de Glow Worms te bekijken. Helaas konden we die niet vinden.

Maar toen brak het grote moment aan. Ik klom achter het stuur en waagde een poging tot het links rijden in Nieuw Zeeland! Wonder boven wonder zijn we er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Hoewel dat ook weer niet zo wonderbaarlijk is, want er is maar één mainroad door heel Nieuw Zeeland dus verkeerd rijden is onmogelijk en daarnaast is er ook nog eens niks te doen op de weg. Maar al met al was ik super trots en konden we nu zeggen dat we hebben links gereden in Nieuw Zeeland, want ook Sascha heeft natuurlijk een poging gewaagd!
Uiteindelijk zijn we heelhuids terug gekomen in het hostel waar we de rest van de avond gezellig met z’n allen hebben doorgebracht.

Vanmiddag zijn we met de trein van Greymouth naar Christchurch gegaan, we hebben een hoop mensen gesproken die deze tocht hebben gemaakt en ze zeiden allen dat het een must do is. Het scheen schitterend te zijn. Hoewel we al in Christchurch zijn geweest (de eerste paar dagen), wilden we toch graag deze tocht maken dus vandaar dat we het toch gedaan hebben.
Het was mooi om alles te zien, we begonnen met regenwoud, door de bergen en de bergen met sneeuw en uiteindelijk door een stuk wat leek op de Nederlandse vlakten. Het was leuk om het een keer gedaan te hebben, maar zo bijzonder als de mensen het zeiden vond ik het nu ook weer niet. Misschien ligt het aan ons omdat we nu al zo verwend zijn met het constant zien van deze natuur, maar ach het was een leuke tijdsbesteding met z’n drieën.

Morgenochtend trekken we door naar Kaikoura waar ze een hoop walvissen en dolfijnen hebben, misschien dat we die nog gaan bekijken want die excursies zijn zeer prijzig, maar meer daarover in het volgende verslag!

Liefs,

Manon.

• 28 November 2011 - 08:42

Anne V. Orsouw:

Waauuw, wat een leuk verhaal weer! Ik zie het ook al helemaal voor me hoe jullie daar met die kayaken bezig zijn, zit hier in de les stiekem te lachen, haha! Geniet ervan!

• 28 November 2011 - 08:42

Sanne:

Woow echt super gaaf, als ik jullie verhalen lees en jullie foto's bekijk, lijkt het net of ik er zelf ben haha! Wanneer gaan jullie naar het noordereiland? Tot snel weer op skypee! Geniet ervan schatjessss! Dikke kus!

• 28 November 2011 - 09:03

Papa & Mama:

Hoi Globetrotters. Weer een super gaaf verhaal! Jullie hebben nu in 14 dagen al meer beleefd dan wij het hele afgelopen jaar. Benieuwd naar het vervolg.

Groetjes uit het verre Oijen en een lik van Kas.

• 28 November 2011 - 14:23

Maaike:

Haha wat zijn jullie toch ook een stelletje padvinders! Maar wel super gaaf allemaal. Die foto's met die sneeuw berg enzo zijn echt mooi! Ziet er heel stoer uit! Nou, tot het volgende verhaal maar weer:) Veel plezier toetie! xxx

• 28 November 2011 - 17:48

Leo En Wil Vd Berk:

Hoi Manon,
    wat een leuke verhalen.
    Je beschrijft alles zo mooi en spannend dat het wel lijkt alsof we er zelf bij zijn.
    Leuk dat het zo goed gaat en we zullen je op de voet blijven volgen.
    Geniet, maar doe je wel een beetje voorzichtig daar aan de andere kant van de wereldbol?

Groetjes,
    Leo en Wil

• 28 November 2011 - 18:10

Sofie:

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Net of ik er zelf bij ben;) En wat een mooie foto's, geweldig!

• 28 November 2011 - 18:13

Annemarie:

Wat een ontzettend gave dingen doen jullie!! Zijn er ook foto's van jullie kayak-avontuur?:D

• 28 November 2011 - 23:23

Sebas:

Jep, t verhaal op je blog is net zo mooi als wanneer je het via de telefoon tegen me verteld ;-) veel plezier verder! xxxx

• 29 November 2011 - 14:02

Landa En Jos:

hoi manon
    wat een verhaal weer zeg harstikke leuk,wat maken jullie veel mee,
    zaterdagavond sinterklaas van oma werd er veel over je verteld zo was het net of je er toch bij was.
    we kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes ome Jos,tante Landa en John

• 29 November 2011 - 14:02

Landa En Jos:

hoi manon
    wat een verhaal weer zeg harstikke leuk,wat maken jullie veel mee,
    we kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes ome Jos,tante Landa en John

• 01 December 2011 - 22:00

Karin:

Hey Manon,
    Het is erg leuk om je verslagen te lezen! Geniet maar lekker verder...
    xxx

• 03 December 2011 - 17:00

Sinterklaas:

ik ben vandaag in oijen bij de familie van gennip in het natte nederland.
    en mis hier 1 persoon,naar men zegt is die in nieuw-zeeland.
    manon is ver van huis,
    dat kun je merken het is hier nu zo stil als een muis.
    even kijken bij "waar ben jij nu",en jou leuke verhalen lezen,
    effe zien waar ze nu zal wezen.
    en begint ze tegapen,even een hostel bellen om wat teslapen.
    de volgende dag beginnen met een boterham pindakaas,
    en je kan de hele dag de baas.
    en s'avonds een pannekoek naar binnenwerken,
    om weer wat aan testerken.

• 04 December 2011 - 09:54

Pap & Mama:

Hoi Manon,
    Net weer de laatste foto's gezien die je op de site hebt gezet. Gewoonweg weer schitterend. We genieten ervan en laten ze vanmiddag wel weeer aan opa en oma zien tijdens de sinterklaas.
    Een dikke knuffel van ons!!!

• 04 December 2011 - 13:56

Frans En Jacqueline:

Hey Manon,
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft !
    Je hebt het naar je zin! Wij gaan zo naar naar Oijen voor de Sint, jammer dat je er niet bent maar geniet maar lekker !!!
    Groetjes van ons alle vier!!!

• 05 December 2011 - 19:30

Marcie En Lianne:

Hoi Manon.

Leuk verhaal....super mooi, ook de foto's.

Veel plezier nog en groetjes aan Sasja.

Groet uit Oss

• 06 December 2011 - 15:12

Mathieu:

Hoi manon

Het gaat je goed af lees ik.
    Leuk om je verslagen te lezen.

Het gaat je goed.
    Geniet veel en...
    ik wacht op het volgende verhaal