I love Australia! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Manon Gennip - WaarBenJij.nu I love Australia! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Manon Gennip - WaarBenJij.nu

I love Australia!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Januari 2012 | Australië, Sydney

Toen zaten we alweer ruim 2,5 week in Australië, en wauw wat is het hier gaaf zeg!

We kwamen aan in Melbourne en zijn daar een week gebleven. Aangezien ons vliegtuig dus ruim 4 uur vertraging had, kwamen we midden in de nacht in ons hostel aan. De volgende ochtend een beetje uitgeslapen voordat we St. Kilda, de suburb waar we verbleven, gingen bezoeken.
St. Kilda bleek een hele leuke, schattige en gezellige wijk te zijn, volop met leuke winkeltjes, mooie gebouwen en een strand.

Die avond hebben we in ons hostel 3 andere Nederlandse meiden leren kennen waar we gezellig mee geborreld hebben en als heuse ‘orange chicks’ meegedaan hebben aan dé quiz in het hostel.

De tweede dag besloten we om lekker het centrum in te gaan, we hadden al gehoord dat je het beste met de tram kon gaan. Eenmaal in de tram vonden we, als echte Hollanders, de tramkaartjes te duur en besloten we om weer uit te stappen en naar het centrum te lopen.
Dat bleek echter iets verder dan gedacht en 2,5 uur later kwamen we ein-de-lijk in het centrum aan. Heel sportief natuurlijk maar echt handig was het niet want onze benen en voeten waren al uitgeput voordat we de stad in waren. Bikkels als wij zijn hebben we toch maar doorgezet en een groot gedeelte van de stad bekeken wat ons erg goed beviel.

’s Avonds zijn we naar de pier gelopen waar na zonsondergang de pinguïns te voorschijn komen uit de zee en dan de rotsen induiken om daar de nacht door te brengen. Ze waren echt heel klein, zo’n 30 cm, en ze waggelde heel schattig naar de rotsen om daar nieuwsgierig rond te kijken wat al die mensen daar deden, super leuk om te zien!

De volgende dag zijn we naar de bekende Queen Victoria Market geweest waar ze werkelijk van alles en nog wat verkopen. In de avond zijn we met de Nederlandse meiden nog het centrum ingegaan om de verjaardag van Inge te vieren in een gezellig cafeetje. Die avond daarop zijn we met z’n allen naar de Rooftop cinema gegaan, ook ter ere van Inge d’r verjaardag, dat was een soort filmavond boven op het dak van een gebouw aan het strand waar we in strandstoeltjes eerst de zonsondergang zagen en daarna lekker onder de sterrenhemel genoten van de film en van de free Ben & Jerry ijs, beter kon niet!

Zaterdag was het oudjaarsdag, overdag was het te warm om iets te doen (zo’n 37 graden) en hebben we dus alleen maar kunnen luieren in het park in de schaduw. ’s Avonds was het dan zo ver, bepakt met plastic flessen vol wijn en een fles champagne gewikkeld in een plastic tas (alcohol in het openbaar is verboden) vertokken we naar het centrum van Melbourne om te genieten van de laatste uurtjes van 2011. Het was nog heerlijk warm dus een jurkje met blote benen was niks overdreven. Gezellig met z’n vijven de hele avond aan de waterkant met overzicht over de stadskern doorgebracht tot ze ineens heel snel begonnen af te tellen en toen was het 12 uur! Overal uit de gebouwen kwam vuurwerk vandaan en het was super om zo Nieuwjaar te kunnen vieren in de warmte en met zoveel verschillende mensen om je heen.
Na het vuurwerk zijn Inge, Sascha en ik nog het stadscentrum ingedoken om het jaar 2012 goed in te luiden en hebben we flink gefeest in een cafeetje in Melbourne. Het was een Nieuwjaar om nooit meer te vergeten en we hebben er flink van genoten.

Nadat we net een paar uur in bed lagen werden we nog wakker gebeld en gesmst vanuit Nederland, waar 10 uur later het nieuwe jaar werd ingeluid, hartstikke lief natuurlijk maar echt in een goede staat waren we zeker niet. De rest van de dag dus lekker ‘uitgebrakt’ in het park en genoten van wederom een zeer warme dag in Melbourne.

Maandagochtend zijn we weer bijtijds opgestaan want het grote Great Ocean Road avontuur ging van start. Samen met Rosemarijn en Annerie, twee meiden uit Overijssel hadden we een auto gehuurd, onze Freddy, waarmee we de Great Ocean Road gingen rondtouren. De Great Ocean Road is een van ’s werelds mooiste wegen en dat kunnen we alleen maar beamen! Omdat je hier 21 moet zijn om te mogen rijden zaten wij lekker met z’n tweeën op de achterbank en werden we al meteen gedoopt als twee kleine, Tina lezende, kinderen op de achterbank met ‘ons pap’ en ‘ons mam’ omstebeurt achter het stuur. Een toneelstukje wat we de hele week en verder nog vol hebben kunnen houden.

De eerste dag hebben we het drukke Melbourne achter gelaten en genoten van de prachtige kustlijn en de omgeving van het eerste stuk van de GOR. Het is een prachtig mooi gezicht om de helblauwe zee te zien in contrast met de rotsen waar het water tegen aan ketst. Ook hebben we die dag geprobeerd om de eerste kangoeroes te spotten, echter hielden die zicht goed verboren en hebben we er maar één vanaf een afstandje kunnen zien. Dat kon ook te maken hebben met het feit dat het 41 graden was die dag en dus veel te warm en zweterig! Wel hebben we een aantal koala’s in de boom zien hangen dus toch wat nationale beesten kunnen bekijken. ’s Avonds in een heel schattig hostel overnacht in Apollo Bay met een prachtig uitzicht over zee.

Dinsdagochtend weer de auto ingestapt en gestopt bij een aantal mooie uitkijkpunten waar we mooie plaatjes hebben kunnen schieten. Tegen de middag kregen we honger en gingen we op zoek naar een plaats om te lunchen. Uiteindelijk kwamen we uit bij een heel schattig Wild Life park waar we eerst kennis maakte met een dodelijke slang die daar rond kroop. Nadat de eigenaars op jacht gingen om de slang te doden zijn wij het parkje ingegaan. Het was vrij klein maar super schattig en we mochten bij bijna alle dieren het hok in om ze te aaien, foto’s te maken en ze te voeren. Super leuk om zo dicht bij kangoeroes te kunnen zijn en om de koala’s te kunnen aaien.

Ook deze dag was het weer aardig warm, zo’n 35 graden, dus we waren erg blij met onze Freddy en zijn airco! Verder gereden en hebben we nog de oudste vuurtoren van Australië bewonderd en ook de beroemde twaalf apostelen zijn natuurlijk niet aan ons voorbij gegaan. Hoewel het ontzettend toeristisch was en iedereen ze natuurlijk wel kent van de plaatjes waren ze toch ook in het echt wel heel erg mooi.

Nadat ook wij daar de nodige foto’s geschoten hadden zijn we door gereden naar Port Campbell. Omdat het nog zo’n heerlijk weer was hebben we eerst nog lekker een uurtje op het strand liggen bakken voordat we het hostel in gingen.

De derde dag was onze laatste dag aan de kust voordat we het binnenland inreden. Onderweg natuurlijk weer bij de mooiste kijkpunten uitgestapt om plaatjes te schieten en uiteindelijk gestopt in een plaatsje om onze inkopen te doen bij de ALDI. Ja heus, ook hier in Australië kennen ze deze Duitse supermarktketen. We konden onze lol niet op en hadden voor de hele week ingeslagen.
Uiteindelijk aangekomen in Portland waar we die nacht verbleven en voor de verandering zaten we deze keer in een hotel in plaats van in een hostel. We hadden zelfs twee keer een tweepersoonskamer dus wat een luxe! Voor de rest was het allemaal behalve luxe, het leek namelijk meer op een flatje drie hoog achter maar wat hebben we daar een schik om gehad. Het nadeel alleen aan een hotel is dat er geen keuken is, daar zaten we dus met onze boodschappen!

’s Avonds zijn we nog naar een stadje verderop gereden met de intentie om zeehonden te spotten, daar aangekomen bleek het echter een wandeling van 2 uur door heuvelachtig gebied te zijn. Daar hadden we dus niet op gerekend en op onze slippertjes ging dat niet lukken. Toen maar een lekkere strandwandeling gemaakt. Hoewel we met de zeehonden dus geen geluk hadden, hadden we op de heenweg wel heel erg geluk. Terwijl we aan het rijden waren zagen we ineens een pluizig bolletje midden op de weg zitten. Wij even stoppen om te kijken wat het was, bleek het een koala te zijn! Super zeldzaam om zoiets te zien aangezien Koala’s voor zo’n 95% van hun leven in een boom hangen en nauwelijks op de grond te vinden zijn. Hij zat heerlijk op het asfalt te genieten nog van het avondzonnetje. Hartstikke leuk voor hem natuurlijk, maar ik vond het toch maar een beetje eng dat die daar midden op de weg zat dus na een aantal foto’s te hebben gemaakt hem toch maar de berm ingestuurd. Net op tijd gelukkig want er kwam een auto aan, hebben we toch maar weer mooi z’n leven gered!

Donderdag zijn we dus het binnenland ingegaan en rechtstreeks doorgereden naar onze eindbestemming van die dag; Halls Gap. Een dorpje wat in de Grampions, een groot nationaal park/natuurgebied, ligt. We zaten dus midden in de bossen, het was heerlijk rustig en een prachtige natuur. Aan het begin van de avond zijn we op aanraden van de hosteleigenaresse een wandeling gaan doen door het bos en het was zeker de moeite waard! We hebben wel honderden hupsende wilde kangoeroes gezien, wilde Emu’s zien rondlopen (dat zijn een soort struisvogels) en talrijke mooie gekleurde vogels. Wauw wat was dat mooi zeg en je kon ook heel dichtbij de kangoeroes komen dus veel foto’s gemaakt. Dan besef je pas echt dat je echt in Australië bent, wat een mooie beesten!

Vrijdag zijn we doorgegaan naar Ballarat waar het nog verdomd moeilijk was om een betaalbare slaapplaats te vinden. Uiteindelijk weer in een ‘hotel’ beland, wat weer geen keuken betekende en dus zijn we lekker gaan uit eten in de pizzeria als afsluiting van de week!

Zaterdag zijn we terug geracet naar Melbourne waar we onze Freddy weer moesten inleveren. Het was wel even wennen om weer terug te zijn in het drukke Melbourne na die rustige plaatsen de afgelopen week! Kortom de Great Ocean Road was echt heel mooi om te doen, we hebben super veel prachtige dingen gezien en ook samen met Rosemarijn en Annerie hebben we echt een prachttijd gehad, dankjewel meiden!

De dag erop zijn we van St. Kilda verhuist naar het centrum zodat we dichter bij het busstation zaten. We bleven daar twee nachtjes aangezien dinsdag onze bus ging, we vonden het niet erg om nog twee dagen te blijven want er was zo veel te doen. Echter zaten we in het meest verschrikkelijke hostel ooit waar we bijna ruzie moesten maken voordat we een keer schone lakens kregen, lag er een dronken gast bij Sascha in d’r bed en regende het binnen. ’s Ochtends dus vroeg het hostel uit en ’s avonds zo laat mogelijk terug was ons motto!

Dinsdag dus met de bus vertrokken naar Canberra, de hoofdstad van Australië. Het was een tocht van ruim 9 uur toen we daar aankwamen. Het is een heel grappig verhaal waarom Canberra de hoofdstad van Australië is geworden. Sydney en Melbourne konden er namelijk niet uitkomen wie van hen beide de hoofdstad van Australië zou worden, als compromis hebben ze toen letterlijk de tussenweg gekozen en een compleet nieuwe stad ontworpen in de middle of nowhere die dan de hoofdstad zou worden; en daar was Canberra! Een ongelofelijk stom verhaal, maar zo is het echt gegaan. Canberra zelf is relatief vrij klein, zo’n 300.000 inwoners en bestaat volgend jaar pas 100 jaar. Er is veel te zien aan musea en galerijen maar echte historie kent de stad dus niet. Na twee nachtjes hadden we Canberra dus wel gezien en zijn we door getrokken naar dé stad van Australië; Sydney!

We kwamen daar ’s middags aan en zijn nadat we ons hostel in konden een blokje om gaan lopen door de suburb, Kings Cross, waar we zaten. Wonderbaarlijk was nadat we een stukje gelopen hadden de hoek omgingen en daar stond zomaar ineens patsboem de Harbour bridge en het Opera House. Dan krijg je toch wel echt het gevoel dat je in Sydney bent. Natuurlijk weer een aantal plaatjes geschoten, al was het Opera House van dichtbij wel ontzettend lelijk om te zien. Maar ach het is THE Opera House en we hebben hem toch mooi in het echt gezien!

De volgende dag hebben we meegedaan aan een stadswandeling waar je de mooiste dingen kunt zien en goh wat heeft Sydney nog veel geschiedenis. Super leuk om te weten hoe het hier vroeger aan toe is gegaan en waar alle gebouwen voor dien(d)en enz! Na deze drie uur durende wandeling zijn we nog naar Paddy’s Market geweest wat een beetje weg heeft van de markt in Beverwijk!

Ook Sydney is dus weer genieten en we blijven hier nog minstens tot woensdag, wat onze volgende bestemming wordt is nog onbekend maar dat zien we vanzelf wel.

Veel liefs,

Manon.

• 13 Januari 2012 - 22:06

Sanne:

Hi meid, weer een super gaaf verhaal!! Nog een super mooie tijd daar!! Dikke kus

• 13 Januari 2012 - 22:10

Desiree:

Wauw! Echt super verhaal weer! Benieuwd naar de volgende bestemming!
    Liefsss

• 14 Januari 2012 - 08:54

Kevin:

Hee!

Jullie maken daar egt van alles mee he! Maar wel egt super gaaf allemaal! Nou veel plezier daar nog en we spreken elkaar wel weer!

Gr je broer!

• 14 Januari 2012 - 10:02

Papa & Mama:

Hoi Manon,
    Jullie vallen van de ene mooie ervaring in de andere. Geniet ervan want de tijd vliegt voorbij. Jullie zijn alweer bijna op de helft!

• 14 Januari 2012 - 10:50

Desiree:

Hee!

Super leuk om al je verhalen te lezen en dan maar te zwijgen over de foto´s;)
    Geniet er nog van!

• 14 Januari 2012 - 17:29

Amy:

Ohh jullie maken mij zo jaloers met die verhalen en de foto's! Geniet ervan! xx

• 15 Januari 2012 - 19:56

Joyce:

Monkeyface!

leuk verhaaltje weer, ik ben jaloers, zou dat ook wel willen meemaken haha
    veel plezier nog en geniet ervan!

xx Joyce

• 16 Januari 2012 - 13:00

Marietje:

Ahhh super cute al die koala's in het wild gewoon! ENJOYYYYY!!

• 25 Januari 2012 - 10:34

Tante Jacqueline:

Australie lijkt me geweldig !! Dat kun je ook in je verslag lezen, leuk dat je zoveel mensen tegen komt waar je dan weer even mee reist ! Wat een mooie ervaring voor jullie, nog heel veel fun en geniet ervan want de tijd vliegt om !!! (Maar we missen je natuurlijk wel!)

• 25 Januari 2012 - 13:49

Tante Landa:

Wat een verhaal weer , prachtig en die foto's , je kunt je dat hier in nederland niet voorstellen, tot gauw weer . groetjes Landa, Jos en John.

• 29 Januari 2012 - 10:35

Opa En Oma:

lieve manon,
    we hebben je foto's gezien,en ze zijn wel heel mooi.
    wij maken het goed,nog heel veel plezier.
    en tot ziens!

groetjes uit oss

• 30 Januari 2012 - 17:41

Ome Sjaak:

jullie vermaken je wel,en weer een leuk verslag.
    je hebt wel een leuk hoedje.