Zomerplannen, laatste zaken en ziekenhuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu Zomerplannen, laatste zaken en ziekenhuis - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Manon Gennip - WaarBenJij.nu

Zomerplannen, laatste zaken en ziekenhuis

Blijf op de hoogte en volg Manon

24 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 12 mei 2014

Eindelijk na 3 weken nauwelijks m’n bed uitgekomen te zijn, gaat het weer de goede kant op en zit als het goed is het laatste doktersbezoek er op. Helaas na 4 doktersbezoeken en 1 middagje in het ziekenhuis doorgebracht te hebben is het nog steeds onduidelijk wat het precies geweest is, maar gelukkig kwam mijn eigen lichaam er ook achter dat het wel genoeg was geweest en heb ik fysiek nauwelijks meer problemen gehad! Weer op naar kantoor, al het werk oppakken en weer terug naar het normale leven (alhoewel deze nog wel bestaat uit een streng, gezond dieet zonder alcohol..).

Al was het wel bijzonder om de ziekenhuis bezoekjes hier mee te maken en wat de verschillen zijn met Nederland (persoonlijke benadering, hygiëne etc.). Gelukkig had ik wel de liefste dokter van Zuid Afrika getroffen en nam zij deels de zorg van bezorgde moeder op zich. Ik kreeg regelmatig smsjes, telefoontjes en emailtjes over hoe de dag was gegaan. Bij het laatste gesprek heeft ze me zelfs uitgenodigd voor een diner met de hele familie aan het eind van de maand, maar of dit doorgaat moeten we maar even afwachten, blijven natuurlijk Afrikanen haha.

Zondag 18 mei 2014

De eerste week terug in het sociale leven zit er weer op en ben het gelukkig goed doorgekomen! Naast weer gewone uren op kantoor te kunnen draaien was er ook weer de gelegenheid om met vrienden te meeten, dit betekende dus weer een hoop etentjes die week (alhoewel deze vrijwel allemaal bestonden uit kip&salade en een lekkere fruitjuice, maar we mogen niet klagen!). De vrijdag ben ik met Noortje, Carly en 2 huisgenootjes van hen naar een restaurant geweest waar je de complete avond geëntertaind werd. De obers en serveersters wisselden hun werk namelijk af met optredens, ze bleken allemaal een zuiver, gouden keeltje te hebben en aan het einde stond iedereen te dansen en te zingen op de tafels, wat een feestje was dat! Daarna natuurlijk nog even de stad in geweest, en nog wat uurtjes door gedanst in de kroeg .

Zaterdags zijn Jenni, Coralie en ik naar Robben Island geweest. Dit is een eilandje zo’n 50 (zeeeeer lange minuten) varen van Kaapstad af en is het eiland waar Nelson Mandela 18 jaar heeft vast gezeten. Erg interessant om dit allemaal te zien en gelukkig hadden we ook een enthousiaste gids die alles heel duidelijk uitlegde, echter vanwege de geschiedenis hielden we toch maar mooi even ons mondje dat we van oorsprong Nederlands zijn! Toen weer in de boot terug naar het vaste land wat een groot plezier was, not. De rest van de avond dus misselijk van de zeeziekte thuis lekker rustig doorgebracht.

Zondag was het prachtig mooi weer en zijn we lekker gaan braaien bij de mzoli’s. Dit is een heerlijk feestje in de townships waar elke zondag veel toeristen, studenten en ander gruis naar toe komt om lekker te eten onder het genot van muziek, een drankje (1.5L fles water voor Manon) en het zonnetje. Natuurlijk is het geen 5 sterren restaurant en zaten we na 2 uur wachten (!) lekker met onze handen uit een grote zilveren schaal stukken vlees naar binnen te werken, heerlijk!

Zaterdag 24 mei 2014

Afgelopen week veel gewerkt, begin het te merken dat het einde van m’n stage in zicht komt, dus nog even flink aanpoten! S avonds voornamelijk gesport, rond gehangen met de huisgenootjes, afscheidsdiner gehad en eindgesprekken met de studenten van het project wat we hebben gecoördineerd want hun stage zit er alweer op en zijn vandaag vertrokken. Verder zijn we gisteren naar de wekelijkse foodmarket in Hout Bay geweest en heb ik nog even een bikini gescoord voor de reis.
Want de reis begint eindelijk steeds meer vormen te krijgen! Nadat de plannen zo’n 80x gewijzigd waren, zoals altijd, begint er nu eindelijk duidelijkheid in te komen.

Samen met Nick en Luuk, 2 studiegenoten IBMS, die ook hun stage in Kaapstad hebben gedaan ga ik 4 weken lang de buurlanden bezoeken. Op 22 juni begint onze 20 uur durende lange busreis naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Vanuit hier gaan we natuurlijk als echte Hollanders eerst de voetbalwedstrijd Nederland – Chili bekijken de 23e en vanaf de volgende dag vertrekken we voor 2 weken de bush bush in om de rest van Namibië te ontdekken op eigen houtje. Dit wordt dus een heel avontuur en ben benieuwd wat er ons allemaal te wachten staat. Op 7 juli vertrekt vanuit Windhoek weer onze georganiseerde tour door Botswana omdat we dit helaas niet op eigen houtje konden doen. Een week lang trekken we langs de mooiste gebieden van Botswana en dan komen we uiteindelijk uit bij de Victoria Falls in Zimbabwe. Vanuit daar reizen we langzaam terug naar Zuid Afrika richting Johannesburg en wellicht Durban. De jongens vliegen tegen die tijd weer terug naar Kaapstad en naar huis en ik heb dan nog 2 weken voor mezelf. Aangezien we nog druk bezig zijn met onze reis te plannen ben ik nog niet zeker wat ik dan ga doen, maar waarschijnlijk naar het zuiden van Mozambique om nog even aan m’n kleurtje te werken voordat ik terug kom naar Nederland, waar ik uiteindelijk 3 augustus weer te vinden zal zijn. Het begint steeds meer vorm te krijgen en hoe meer we er mee bezig zijn, hoe meer zin ik er in krijg, het wordt vast en zeker een top reis! :)

Maaaaar tot die tijd nog even 4 weken lang bikkelen op stage om alles op tijd af te krijgen zodat we met een gerust hart weg kunnen gaan. Echter hebben we nu nog weekend en gaan we zo met het hele huis dineren en daarna stappen met z’n allen op de 31e etage van een bank gebouw hier aangezien Jenni as maandag terug naar Duitsland verhuist.
Morgen hebben we nog een super tof concert op het programma staan, Matthew Mole voor de liefhebbers, en is zeker mijn favoriete Zuid Afrikaanse artiest dus kijk er erg naar uit!

Lieve mensen, tot de volgende knoop en geniet lekker van het zonnetje in Nederland!

Liefs,
Manon

• 25 Mei 2014 - 12:34

Joyce:

Ahh manon super leuk verslag weer! veel plezier met je laatste weekjes stage :)
    xx

• 26 Mei 2014 - 16:55

Papa En Mama:

Hartskikke mooi weer dat verslag, heel veel succes met de voorberedingen van je reis!!